Darauf aufbauend kann untersucht wer-den, welchen Bedarfen ein neu geschaffenes Betreuungsgeld ent-gegenkäme -und welchen nicht. PISA 2009 Bilanz nach einem Jahrzehnt 2010, 310 Seiten, broschiert, 24,90 €, ISBN 978-3-8309-2450-0 When students reading skills and prior knowledge were considered, the interaction was still apparent. und dessen Förderungsmöglichkeiten im schulischen Unterricht (IV.) In Germany, Turkish-origin migrants are stereotyped as low in verbal ability. Die zunehmende Tendenz zur Bilanzierung von Bildungsprozessen hat sich in den vergangenen Jahren in groß angelegten Schulleistungsstudien wie beispielsweise PISA (Programme for International Student Assessment; ... One issue of concern with respect to gender differences in educational and occupational systems in almost all European societies is the frequently claimed horizontal segregation -the fact that women and girls are considerably underrepresented in science and technological education, fields and jobs (EURYDICE/EACEA, 2010). In dieser Studie werden kompetenzorientierte Aktivitäten im Deutschunterricht aus Lehrkraft-sowie Schülerinnen-und Schülerperspektive empirisch erfasst. Die eklektischen Ansätze Wolfgang Bilanz nach einem Jahrzehnt. However, indirect paths between reading self-concept and reading comprehension were found only for intrinsic motivation, not for amount of reading or book choice. Die Vergleichbarkeit von Skalen über mehrere Messzeitpunkte wurde für die beiden metakognitiven Wissenstests und die Englischleistung mittels Testwiederholungsmessung und für die Leistung im Bereich Lesen mittels eines Ankeritemdesigns und der entsprechenden Abbildung von Items verschiedener Messzeitpunkte auf einer gemeinsamen Metrik hergestellt. Münster : Waxmann 2010, S. 73-112 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-35318 Drucken Dateien exportieren Über das folgende … Bilanz nach einem Jahrzehnt. Im Jugendalter treffen Vergangenheit und Zukunft aufeinander: Es müssen wegweisende Entscheidungen für die weitere berufliche Entwicklung getroffen werden, die von der bisherigen Lernerfahrung geprägt sind. Das metakognitive Wissen im Bereich Lesen wurde analog zur Leistung in diesem Bereich zu zwei Messzeitpunkten im Abstand von 16 Monaten erhoben. Ein erster Blick über die Grenzen machte deutlich, dass Deutschland, genauer: Westdeutschland bei der Kindertagesbe-treuung erheblichen Nachholbedarf hatte, wie der 12. Local text cohesion and both forms of cohesion in combination did not interact with students’ genre expectations and had no main effect on comprehension. Dissertation Universität Bamberg. The factors distinguishing between these two cohorts were onset of foreign language education and the amount of language exposure. The editors emphasise “private world(s)s” in the book title, but the content of the book proves that informal learning processes, aside from the self, are combined with contextual opportunities, which have been chosen or not. The negative impact of preschool teachers' traditional gender role attitudes on boys' reading related motivation and skills, Construct Validation of a Test Measuring Educational Research Literacy, Gender printed in a social mask: An exploration of resistance in adult education, Comparative Study about Gender Differences in Mathematical Modelling, Bilinguismo e educação: um novo currículo para a formação de professores, Migration and educational success. The authors conclude that this European proposal responds to pressing necessities in Portugal for the education of these students and constitutes a viable response to their language needs, in spite of the many constraints in its application. Erfasst wurden die Kompetenzen von fünfzehnjährigen Schülerinnen und Schülern in den Bereichen Lesen, Mathematik und Naturwissenschaften in 65 Staaten weltweit. Oder fehlten den Familien zeitliche Freiräume zur Erziehung von Kindern und zur Pflege alter Menschen -ein Bedarf, der in der jahrelang gepflegten Polarisierung der Familienpolitik weitge-hend übersehen worden war. ----------------- Andererseits war ihr Selbstkonzept in beiden Bereichen signifikant höher ausgeprägt. Diese Formulierung erfährt so wenig Widerspruch, dass man sie als Leitmotiv der heutigen deutschen Familienpolitik, Access scientific knowledge from anywhere. Research results have demonstrated the use of dialogic reading techniques in a mother child interaction to have positive effects on the language development mostly in english-speaking countries (Mol et al., 2008; 2009; Slavin, 2008, Whitehurst et al., 1988, 1999, 1994; Valdez-Menchaca & Whitehurst, 1992). vorbereiten? In 135 independent dyads of a female preschool teacher (N = 135) and one boy (n = 65) or one girl (n = 70) we measured teacher's gender role attitude, child's reading related motivation as well as precursors of reading skills in preschool, and child's reading skills at the end of first grade in primary school. Dieses Buch stellt den Ist-Stand im Jahr 2009 dar und verknüpft ihn mit den Entwicklungen zwischen den Jahren 2000 und 2009. Teachers’ attitudes toward ethnic minority students might differ by students’ gender and the type of school teachers are working in because of different motivations for teaching and different school practices. It was discussed, whether the overly high ability perception was something already manifested in the parents and passed on to the children. In this book, it seems that men take their place in the gender debate and its analysis with a new vision of the male realities. Im Jahr 2009 hat Deutschland bereits zum vierten Mal am Programme for International Student Assessment (PISA) der OECD teilgenommen. Die Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen untersuchte von 2004 bis 2019 die Entwicklung von Ganztagsschulen in Deutschland. 2007; ... INTRODUCTION One issue of concern with respect to gender differences in educational and occupational systems in almost all European societies is the frequently claimed horizontal segregation -the fact that women and girls are considerably underrepresented in science and technological education, fields and jobs (EURYDICE/EACEA, 2010). Während die Bildungserwartung der zugewander-ten Eltern ebenfalls nicht für das hohe Selbstkonzept verantwortlich waren, konnten Effekte der elterlichen Fähigkeitswahrnehmung gefunden werden. In spite of well documented observations regularly made by international surveys in recent decades that differences in the attainment of female and male students in mathematics and science are getting smaller (Bos et al., 2008; ResearchGate has not been able to resolve any references for this publication. PISA 2009: Bilanz nach einem Jahrzehnt Editors Eckhard Klieme, Cordula Artelt, Johannes Hartig, Nina Jude, Olaf Köller, Manfred Prenzel, Wolfgang S Publisher Waxmann Verlag GmbH, 2010 ISBN 3830974507, 9783830974505 Zum Schluss werden ausgewählte Ansätze der Zweitsprachdidaktik vorgestellt und diskutiert. Geht es um die Bekämpfung von Armutsrisiken, dann wird eine gute Bildung häufig als wichtiger Präventionsfaktor genannt. This book can be considered as original in its area and useful, mostly because it presents a mixture of sadness and hope within gendered learning processes. Vor diesem Hintergrund werden zentrale Argumente mittels einer Sekundäranalyse zum Zusammenhang von Religion und Bildungserfolg unter 14-jährigen Schülerinnen und Schülern mit und ohne Migrationshintergrund geprüft. We can’t escape to the emotions it evokes, from the soldiers after the war to men’s breast cancer: both relate to men and the specificity of their suffering. The Role of Attribution, Comparison Process and Family Characteristics. This book is the fourth production from the ESREA Gender network and the third in the ESREA Sense bookseries. Although the number of immigrants and their offspring has steadily increased in Europe in the last decades and their integration has generated an ongoing political debate, few studies have investigated stereotype threat effects for immigrants in Europe (Appel, 2012;Chateignier, Dutrévis, Nugier, & Chekroun, 2009;Froehlich, Martiny, Deaux, Goetz, & Mok, 2014). Aufgrund mangelnder Verfahren zur Papier und Bleistift basierten Erfassung wurden diese Zusammenhänge bisher allerdings primär anhand von querschnittlich angelegten Interviewstudien oder anhand von Interventionsstudien belegt. Dabei wird an unterschiedliche pädagogische wie auch gesellschaftsund ideologiekritisch ausgerichtete Analysen erinnert, insbesondere an in ihnen greifende systematisch-konzeptionelle Unterscheidungen. PISA 2009. Once more, there is an opportunity for readers to gain a better understanding of questions related to gender and adult learning from researchers deeply involved in this specific field of adult education. Finally implications for developing a realistic self-concept were proposed and further need for research was shown. How they became different: Life courses of women working successfully in the fields of science, technology, engineering and mathematics (STEM), Kompetenzorientierung im Unterricht aus der Perspektive von Lehrkräften und Schülerinnen und Schülern, Kultury uczenia się: kilka refleksji w kontekście uczenia się przez całe życie, Spracherwerbsforschung unter besonderer Berücksichtigung von Zweisprachigkeit und Sprachdidaktik. PISA 2009 Bilanz nach einem Jahrzehnt. Community training, social work studies, scientist’s work and management school are the contexts chosen to clarify stereotypes and the discrimination along the lifespan for women. Structural equation modelling revealed small positive effects regarding fluid intelligence and no effects regarding self-reported ERL. Using a sample of 306 fourth graders with immigrant backgrounds and 116 native Austrian children (M = 10.50 years) the differences in the relati-onship between school performance and academic self-concept in reading and mathematics was explored. Der Aufsatz verhandelt theoriegeschichtliche Diskurslinien, die vor allem in den 1960er und 1970er Jahren ihre Hochphase hatten, aber noch für aktuelle Auseinandersetzungen relevant erscheinen. PISA 2009: Bilanz nach einem Jahrzehnt (Deutsch) Taschenbuch – 1. Gender differences in reading are generally relatively large in PISA (e.g., OECD, 2010; ... Zum anderen weisen die Ergebnisse der Level-One Studie (Grotlüschen & Riekmann, 2011) Die Wichtigkeit des Leseverstehens zeigt sich vor allem auch im jungen Grundschulalter, in dem sich das Leseverhalten erst ausbildet. Im ersten Teil wird zunächst erläutert, was unter Bildung verstanden werden kann und welche veränderte Relevanz Bildung für die ökonomische Integration, die politische Teilhabe und das Wohlergehen hat. The results are discussed in the context of students’ reading comprehension development, and consequences for research and education are derived. Evaluation des Dialogischen Lesens unter Berücksichtigung der Durchführungsqualität, Competence Orientation in Teaching from the Perspective of Teachers and Students, From Early Starters to Late Finishers? PISA 2009 Bilanz nach einem Jahrzehnt Waxmann 2010 Münster/New York/München/Berlin Eckhard Klieme, Cordula Artelt, Johannes Hartig, Nina Jude, Olaf Köller, Manfred Prenzel, Wolfgang Schneider und Petra Stanat (Hrsg.) Entwicklung von Kriterien zur Ermittlung der erforderlichen Ausbildungsdauer von Ausbildungsberufen nach dem Berufsbildungsgesetz (BBiG)/der Handwerksordnung (HwO) in der gewerblichen Wirtschaft. Then we shall present proposals for linking child policy together with policies for the family, education, and the common good. However, in Year 7, the late starters surpassed their early starting peers. Die Ergebnisse zeigen (a) eine moderate Übereinstimmung beider Perspektiven und (b) positive Zusammen-hänge kompetenzorientierter Aktivitäten mit der Lesekompetenz der Schülerinnen und Schüler im Fach Deutsch. This is an interesting and quite new opportunity to question gender. Identity management occurred only for Turkish-origin students: After stereotype activation they identified more strongly with their ethnic ingroup and expressed less endorsement for the positive meta-stereotype about German's math ability Implications for integrating stereotype threat theory into social identity theory and for teaching and testing in European multicultural educational settings are discussed. Es werden jedoch erste empirische Belege für einen indirekten über das metakognitive Wissen vermittelten Effekt der metakognitiven Überwachung auf die Leistung gefunden. Die Ergebnisse werden mit Bezug auf die Erfassung von Kom-petenzorientierung als Merkmal von Unterricht diskutiert. Sie untersuchte vor allem den Bereich des Lesens und lieferte detaillierte Informationen über den Kompetenzstand von Fünfzehnjährigen im internationalen Vergleich. PISA 2009 Bilanz nach einem Jahrzehnt Waxmann 2010 Münster/New York/München/Berlin Eckhard Klieme, Cordula Artelt, Johannes Hartig, Nina Jude, Olaf Köller, Manfred Prenzel, Wolfgang Schneider und Petra Stanat (Hrsg.) The results showed that when the test was described as diagnostic of verbal intelligence, higher entity theory endorsement predicted stereotype threat effects for Turkish-origin students (Study 2 and Study 3) and stereotype lift effects for German students (Study 3). Even when variables like socioeconomic status and language spoken at home are statistically controlled for, Turkish-origin migrants still significantly underperform compared to Germans. Analysen zur Untersuchung des Einflusses der metakognitiven Überwachungsfähigkeit im Bereich Lesen auf die Beziehung zwischen dem metakognitiven Wissen und der Leistung liefern keine Hinweise auf eine moderierende Wirkung der metakognitiven Überwachung. Similarly, on other indicators of education Turkish-origin migrants are worse off: They are less likely to attend the highest school track and university than Germans, and they are more frequently underemployed or unemployed (e.g., Matzner, 2012;Rühl, & Babka von Gostomski, 2012). Im Jahr 2003 war Mathematik der Schwerpunkt, im Jahr 2006 die naturwissenschaftlichen Kompetenzen, womit der erste Erhebungszyklus abgeschlossen war. Dazu werden im folgenden Text zunächst die Facetten eines handlungskompetenten Schülers präsentiert (II. Journal of Gender Studies, 18, 341–356. Im Ausblick werden Möglichkeiten zur weiteren Untersuchung der Entwicklung metakognitiven Wissens, der vertiefenden Betrachtung des Entwicklungszusammenhangs zwischen dem metakognitivem Wissen, der metakognitiven Überwachung und der Leistung sowie die ergänzende Berücksichtigung der Strategienutzung als Moderatorvariable im Beziehungsgefüge von metakognitivem Wissen und Leistung diskutiert. Sie untersuchte vor allem den Bereich des Lesens und lieferte detaillierte Informationen über den Kompetenzstand von Fünfzehnjährigen im internationalen Vergleich. Abschließend werden aus erziehungswissenschaftlicher Perspektive Lösungen vorgeschlagen. Os indicadores geralmente tidos como pontos de referência apropriados para sistemas de educação, como por exemplo, o desempenho no estudo PISA (Programme for International Student Assessment) ou nos estudos de avaliação PIRLS (Progress in Internacional Reading Literacy Study) sugerem que os sistemas de educação europeus estão muito aquém dos objetivos no que diz respeito ao aproveitamento escolar das suas populações linguísticas minoritárias. Eckhard Klieme, Cordula Artelt, Johannes Hartig, Nina Jude, Olaf Köller, Manfred Prenzel, … Es zeigt sich, dass die soziale Herkunft ein zentraler Faktor für die Gestaltung des Übergangswegs ist. In our first step, we shall concentrate on more rights for children and present proposals regarding how to enable children to participate in those areas of life that are relevant to them. Der folgende Beitrag stellt daher die Frage, wie benachteiligende Herkunftseffekte in Bezug auf Bildung gemessen, erklärt und verringert werden können. Im Jahr 2009 hat Deutschland bereits zum vierten Mal am Programme for International Student Assessment (PISA) der OECD teilgenommen. Elementary school teachers were more enthusiastic about teaching ethnic minority boys than girls. 24,90 EUR. Verantwortlich für die Durchführung der Studie ist ein nationales Konsortium unter der Federführung des Deutschen Instituts für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF) in Frankfurt am Main. Die Streuung der mathematischen Kompetenz in Deutschland beträgt 98 Punkte und ist damit weiterhin si- gnifi kant höher als im OECD-Durchschnitt (92 Punkte) (vgl. ISBN 978-3-8309-2450-0. d Mathematics Education (IPN) at Kiel. Abbildung 4). The issue of how to increase student motivation and achievement in science subjects is considered to be a major challenge in modern school systems. Grundlage ist die erste Welle des deutschen Teildatensatzes von CILS4EU aus den Jahren 2010/11. Although boys have a performance advantage in mathematics, in most countries no statistically significant gender differences can be verified in the context of problem-solving (OECD, 2009; ... O caso português não é, pois, um caso isolado, mas segue a tendência dos outros países europeus. The 174 children which were identified to be at risk of language impairment were pretested on measures of vocabulary, listening comprehension, grammatical skills and phonological awareness, and then randomly assigned to one of three conditions: a dialogic reading condition (DR, n = 59), a phonological awareness training (PA, n = 58) and a non treatment control condition (CG, n = 57). Jackson, C. & Dempster S. (2009). Erfasst wurden die Kompetenzen von fünfzehnjährigen Schülerinnen und Schülern in den Bereichen Lesen, Mathematik und Naturwissenschaften in … Reading comprehension was assessed with multiple-choice-items, semi-open, and open-ended questions. Stereotype activation was experimentally manipulated for Turkish-origin and German students (N = 148) in ninth grade high school classrooms. The last part of the book leads us to different “contexts of informal learning”, mostly related to opportunities and obstacles in education and work situations. . For students with an immigration background, the reading performance was significantly higher for the unbalanced design than for the original design. Im Jahr 2009 hat Deutschland bereits zum vierten Mal am Programme for International Student Assessment (PISA) der OECD teilgenommen. We analyse two countries that provide variation regarding the degree of change in their respective education policy-making due to this study; while Germany substantially reformed its education system in reaction to its mediocre PISA results, almost no change has been observed in England. In this study, we investigated the role of preschool teachers in transmitting such gendered expectations. Based on the Simple View of Reading, the present study investigates whether component skills of reading differ between adolescents from low-track schools speaking German as a first (L1) versus as a second language (L2). Educational systems of most European countries seem to be unable to respond adequately to the growing migration-induced multilingualism. Auch zur Erfassung der metakognitiven Überwachung wurde in Anlehnung an etablierte Erhebungsmethoden ein Papier und Bleistift basiertes Instrument entwickelt, welches im Rahmen von kognitiven Interviews in Bezug auf Altersangemessenheit und Verständlichkeit evaluiert wurde. In two experimental studies (Study 2: N = 182, Study 3: N = 190), we tested the moderating effect of TOI in a 2 (stereotype activation: diagnostic vs. non-diagnostic test) × 2 (ethnicity: German vs. Turkish migration background) experimental design. PISA 2009 kehrt nun zu den Anfängen zurück. The four more or less cohesive texts were introduced as literary texts (part of a story) or as expository texts (newspaper article), although the different genres were only purported and the texts contained both literary and expository passages. Im Jugendalter treffen aber auch Biologie und Kultur aufeinander: Menschen, die bereits reproduktionsfähig sind und die wenige Generationen zuvor in diesem Alter bereits mit der Familienplanung begannen, verbringen nicht selten ein weiteres Jahrzehnt in Institutionen, die sie auf ihr späteres Leben vorbereiten sollen. This study raises the question what makes school texts comprehensible by analyzing whether students’ genre expectations about literary or expository texts moderate the impact of different forms of text cohesion on reading comprehension, even when the texts are similar regarding their genre. In either gender, motivation in preschool predicted reading skills at the end of first grade. This effect could account for some of the performance gap between immigrants and host society members after stereotype activation. Als Gründe wurden Unterschiede in den Attributionsstilen, verschiedenen Ver-gleichsprozessen sowie familiären- und soziodemografischen Merkmalen vermutet. However, the mechanisms that are at work in this relation have yet to be identified. In Deutschland wurde PISA von der Ständigen Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland (KMK) in Auftrag gegeben. Waxmann Verlag (Münster/New York/München/Berlin) 2010. PISA 2009: Bilanz nach einem Jahrzehnt [Print Replica] Kindle Ausgabe von Eckhard Klieme (Herausgeber), Cordula Artelt (Herausgeber), Johannes Hartig (Herausgeber), Nina Jude (Herausgeber), Olaf Köller (Herausgeber), Manfred Prenzel (Herausgeber), Wolfgang S (Herausgeber) & 4 … urn:nbn:de:0111-opus-35373 Gerwig, M., & K. Zierer (2018). The introduction of National Educational Standards (Bildungsstandards) in Germany in 2004 has shifted the focus from input-towards output-oriented instruction and was accompanied by an advancement in competence-based instruction. Menschen im Jugendalter können bereits auf umfangreiche Lebenserfahrung zurückblicken. Kinder-und Jugendbericht diagnostizierte (BMFSJ 2005). PISA 2009. In the following PISA studies of 2003, 2006 and 2009, the performance of German school students steadily improved (see PISA-Konsortium Deutschland 2004;Prenzel et al. Den Abschluss dieses Beitrages bildet der Versuch, eine Synthese von Soft- und Hard-Skills im Bildungsprozess (V.) zu präsentieren. Neueren Befunden zufolge, geht dieses Leistungs-defizit aber nicht zwangsläufig mit einem niedrigeren schulischen Selbstkonzept einher. Anschließend werden ausge-wählte Untersuchungen und Hypothesen zum bilingualen Erstspracherwerb und frühen Zweitspracherwerb sowie die Faktoren analysiert, die in der Erforschung des Zweit-spracherwerbs eine relevante Rolle spielen. We tested this hypothesis with longitudinal data gathered from N = 405 German students in Grades 7, 8, and 9. Eckhard Klieme, Cordula Artelt, Johannes Hartig, Nina Jude, Olaf Köller, Manfred Prenzel, Wolfgang Schneider und Petra Stanat (Hrsg.) Das zu drei Messzeitpunkten gemessene metakognitive Wissen ermöglichte zudem erste Untersuchungen zum Verlauf der metakognitiven Wissensentwicklung, die auf einen linearen Entwicklungstrend hinweisen. The contributors enlighten the debate with their geographical diversity all over Europe, but also with their diverse theoretical systems of references to the diverse social contexts that have been analysed. Sowohl Bibliotheken als auch Einrichtungen der offenen Kinder- und Jugendarbeit sind Orte vielfältigen außerschulischen Lernens und sollten daher auch Angebote im Bereich der Lese- und Medienkompetenzförderung machen.
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